Youtube SEO: 8 manieren om te optimaliseren

SEO Search engine optimization kan je dat ook toepassen op YouTube? Zeker! YouTube is na Google zelfs de belangrijkste zoekmachine in Nederland. Net zoals bij Google zijn veel mogelijkheden om je video te optimaliseren zodat deze in de zoekresultaten naar boven komt. Het aantal video’s op Google is enorm, dus zonder YouTube SEO is de kans niet heel groot dat je video getoond wordt bij de juiste zoekopdracht. Dit zijn de 7 belangrijkste metrics als het gaan om YouTube optimalisatie;

Bij het optimaliseren van video’s helpt het om focus te leggen op de gemiddelde duur dat een video bekeken wordt. Google/ Youtube vindt dit erg belangrijk. Dit komt omdat dit de focus is van Youtube, ze gaan de concurrentie aan met de reguliere televisie. 

De content

Content is en blijft zoals altijd bij SEO het allerbelangrijkste. Je video moet iets toevoegen aan de gebruiker. Hoe langer er naar je video wordt gekeken hoe hoger hij zal scoren in de resultaten. Een goede video kan natuurlijk enorm verschillen van een blog uit het dagelijks leven van een YouTube ster of een duidelijke instructie voor het bouwen van een overkapping in de tuin. Een slechte video zal nooit bovenin de zoekresultaten van Google of YouTube terecht komen. Video is heel anders dan geschreven tekst, inspiratie, verrassen en manier van filmen bepalen het succes van je video.

De titel

De titel is een van de 7 belangrijke factoren als het gaat om de ranking van een video. Met de titel kan je duidelijk aangeven waar de video over gaat. Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord in het begin van je YouTube titel staat. De titel is combinatie met de thumbnail zorgt er ook voor dat er geklikt wordt op jouw video. Ga voor je tumbnail voor een “opgemaakt” shot uit je video. Let op dat je geen clickbait achtige titels of thumbnails gaat verzinnen, dit zal YouTube snel herkennen op basis van de andere metrics. De titel is de basis waarop je gevonden wordt. Het is niet vreemd om voordat je de video post een regulier keyword onderzoek te doen. De keywords kan je gebruiken in de titel, maar ook in de beschrijving onder je video. 

Het kanaal

Een video maakt bijna altijd onderdeel uit van een groter geheel (het YouTube kanaal). Zodra je start met een kanaal op Youtube, zal Google je laten zien welke mogelijkheden er zijn, maar vaak moet je aan de slag met een bestaand kanaal. Probeer je kanaal zo optimaal als mogelijk in te vullen. Denk vooraf goed na waar je het over gaat hebben in je video’s en wat je belangrijkste thema’s zijn. Het gaat uiteindelijk om de totale som van alle acties uit dit artikel. Dus een goed kanaal zorgt voor een mooie optelsom. Binnen je eigen youtube kanaal zijn er verschillende mogelijkheden om het kanaal te optimaliseren. 

  • Kanaaltrailer (de video die iedereen te zien krijgt die je kanaal bezoekt)
  • Header en headerafbeelding
  • Kanaal omschrijving
  • Profiel icon of foto
  • Links toevoegen naar je social kanalen en eventueel je website

De afspeellijst 

Met de juiste afspeellijsten kun je je video’s ordenen. Dit zorgt voor een goed en overzichtelijk kanaal. Dit is fijn als navigatie op je kanaal, maar geeft Youtube ook een idee welke suggesties kunnen worden gegeven aan het eind van de video. Daarnaast is het mogelijk om video’s in een afspeellijst na elkaar af te spelen. Je kan een video toevoegen aan meerdere afspeellijsten het werkt dus min of meer zoals een tag. Bezoekers kunnen afspeellijsten ook opslaan. Denk net als bij de andere stappen goed na over de keywords binnen je afspeellijst. 

De beschrijving

Moet je naast de video ook nog aandacht besteden aan een goede beschrijving? Zeker!!! Tegenwoordig kan je meer dan 2000 woorden gebruiken als beschrijving bij een YouTube video. Ons advies om minimaal 250 woorden te gebruiken, maar kan elk woord dat je meer gebruikt, gaat er voor zorgen dat je video beter gevonden wordt. Beschouw de beschrijving als een webpagina over de inhoud van je video. Maak gebruik van Keywords en denk na over een interne en externe linkstructuur. Net als bij Google is het eerste gedeelte van je beschrijving het belangrijkst, zorg er in elk geval voor dat de belangrijke keywords daar staan.  Hierbij kan je denken aan linken naar websites, maar ook naar video’s van je eigen kanaal.  Sinds 2020 is het mogelijk om tijdstempels toe te voegen aan je beschrijving. Hiermee verbeter je de vindbaarheid, maar ook de UX van je video.

De ondertiteling

Waarom zou je ondertitels toevoegen aan je video? Youtube kan gesproken tekst nog altijd slecht “lezen” dus hiermee help je om de juiste context te geven aan de video. Voeg dus altijd ondertitels toe aan je video, je kan dit het beste handmatig doen. Ondertiteling is een erg is niet per se een ranking factor binnen YouTube, maar het zorgt er wel voor dat Youtube op een eenvoudige manier de juiste context heeft over jou video. Dit is best een klusje, maar vooral bij instructieve video’s zeker de moeite waard. 

De tags

Een tag is een soort label of etiket. Hiermee kan je bij google en voor je potentiële doelgroep aangeven waar je video over gaat. Ons advies is om met maximaal 5 tags te werken, anders is het voor Google en Youtube onduidelijk waar de video over gaat.  Zorg er in elk geval voor dat je belangrijkste keywords tussen je tags staan. Tags zijn openbaar dus je kan de belangrijkste tags ook afkijken bij je concurrent. Welke video’s met dit topic doen het goed? Welke tags worden er gebruikt bij de top 5 video’s van jouw onderwerp? Tags zijn eigenlijk een beetje ouderwets, want waarom moeten we YouTube vertellen waar een video over gaat? De techniek heeft dit natuurlijk al lang begrepen. Dit is ook de reden dat wij denken dat tags tussen nu en een paar jaar volledig zullen verdwijnen. 

Interactie met je bezoekers

Helaas is interactie met je bezoeker niet meer mogelijk bij elke video. Video’s die geschikt zijn voor kinderen laten geen interactie meer toe. Er zijn 2 methodes binnen webcare die er voor zorgen dat de ranking van je video op de juiste manier wordt beïnvloed. Ten eerste kijkt Youtube of je überhaupt reageert op een vraag of opmerking op je kanaal. Ten tweede is de emotie en de toon van het bericht belangrijk. Te veel negatieve reacties zullen er voor zorgen dat een toekomstige bezoeker wordt afgeschrikt. 

Recente artikelen

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

Google Search Console koppelen met Data studio

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.