URL structuur optimaliseren voor SEO

URL staat voor Uniform Resource Locator, deze verwijst naar een unieke locatie. Waar moet je op letten als je de URL structuur gaat aanpassen. Welke zaken moet in je in overweging nemen en waarom? Welke mogelijkheden je hebt om je URL structuur te optimaliseren ligt ook aan het CMS (Content Management Systeem) waarin je werkt. Elke URL is uniek. Een goed geoptimaliseerde URL structuur is zo eenvoudig mogelijk. Maar zoals met alles is het best moeilijk om iets groots eenvoudig te maken. Een goed leesbare URL zorgt ervoor dat zowel de gebruiker als de zoekmachine zijn weg makkelijk kan vinden naar jouw site. In dit artikel gaan wij er vanuit dat jullie op zoek zijn naar een SEF URL, een zogenaamde Search Engine Friendly URL. 

8 Tips om de URL structuur te optimaliseren!

  1. Maak een uitdraai van de huidige sitemap en zorg dat je de indeling begrijpt.
  2. Op welke keywords wil je gevonden worden met welk segment van je site (gebruikersperspectief)?
  3. Deel de site in op de gewenste keywords en de zoekintentie van de potentiële gebruikers.
  4. Probeer de indeling zo simpel als mogelijk te houden! Verwijder onnodige woorden uit de URL.
  5. Pagina’s en of segmenten moeten in content bij elkaar optellen. vb: indeed.nl/vacatures/amterdam/verpleegkundige (zie afbeelding)
  6. Pagina’s met dezelfde content groeperen middels een canonical URL.
  7. Verwijderde pagina’s redirecten middels een 301.
  8. Nieuwe content zorgvuldig inpassen in de nieuwe structuur.

Wat is een Slug?

Een slug is het gedeelte van de URL dat achter je domeinnaam komt. Een slug kan je in principe altijd aanpassen. Een goede slug is goed voor je SEO. Verwijder onnodige woorden uit de slug. Het heeft wel gevolgen als je de slug aanpast. Je zal de oude URL moeten laten redirecten naar de nieuwe URL.  De juiste redirect voor deze verwijzing is de 301. Een redirect is een omleiding. Als je de 301 redirect gebruikt vertel je aan de zoekmachine dat het een permanente omleiding is en dat de nieuwe pagina de juiste is.

Zorg voor een goed leesbare URL

Het zou geen verrassing moeten zijn dat hoe gemakkelijker een URL te lezen is voor de bezoeker, hoe beter deze ook is voor zoekmachines. Toegankelijkheid is altijd een onderdeel geweest van SEO, uiteindelijk is het de gebruiker die bepaalt. Een URL spreekt de gebruiker meer aan als deze de juiste keywords bevat. Deze URL is niet alleen zichtbaar als de website wordt bezocht, maar de URL wordt overgenomen in de resultaten van de zoekmachine en is zichtbaar in gedeelde social posts.

URL zichtbaar Google

Het heeft geen zin om een keyword meerdere malen terug te laten komen in de URL, de zoekmachines zijn inmiddels veel geavanceerder dan dat. 

Pagina’s en content matchen met URL

Welke pagina dient welke zoekintentie en welke URL hoort daar het beste bij. Het kan zijn dat er meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan. Toch dwingt een goede SEO strategie om 1 pagina te kiezen die het meest voldoet. De andere pagina’s over dat onderwerp kunnen dan middels een canonical link verwijzen naar die pagina. Zo blijven de pagina’s wel bestaan, maar laat je de zoekmachine weten welke pagina je zelf het meest belangrijk vindt voor de bezoeker. Een goede URL komt overeen met de titel van de pagina. Natuurlijk hoeft dit niet exact overeen te komen, maar voor de gebruiker is het fijn dat de URL consistent is met de inhoud van de pagina. 

De opbouw van de URL

Een kortere URL is in principe beter voor SEO. Maar als je URL 80 tekens of korter is hoef je je nog echt geen zorgen te maken dat hij te lang is. Technisch gezien kan een URL wel 4000 tekens lang zijn! Wat naast lengte belangrijk is zijn het aantal folders of levels dat gebruikt wordt in de URL. Folders in een URL kan je herkennen aan de /. Hoe meer folders hoe meer levels er zijn in de structuur van je site. Een zoekmachine zal een pagina die dieper in de website ligt minder waarderen als een pagina die dicht tegen de home aanzit. 

Gebruik geen hoofdletters

Als je een nieuwe URL structuur uitdenkt dan denk je er waarschijnlijk niet bij na, hoofdletters. Het is aanbevolen om hoofdletters te gebruiken in je URL structuur. Een zoekmachine zal: https://kubuspuzzel.nl/3×3-rubiks-kubus-oplossen/ als een andere pagina zien als https://kubuspuzzel.nl/3×3-Rubiks-Kubus-Oplossen/. Een URL is dus hoofdlettergevoelig. 

Gebruik van interpunctie

Hou de letters in je URL simpel. Niet alle leestekens worden in een URL op de juiste manier begrepen door een zoekmachine. Gebruik een underscore of liggend streepje om woorden te scheiden, een spatie in een URL wordt vaak opgelost middels een % teken. Google zelf adviseert trouwens een gewoon liggend streepje. Verder zegt Google, kort URL’s waar mogelijk in door onnodige parameters te verwijderen. Diakritische tekens komen in andere landen wel voor in de URL, maar zal je in Nederland niet tegenkomen. 

Dynamische URL’s

Een dynamische URL is een URL die automatisch gegenereerd wordt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn zoekresultaten binnen de zoekmachine van een site. Het wordt aanbevolen door Google om deze automatische URL’s via de robot.txt te laten uitsluiten van de zoekresultaten. Deze pagina’s hebben weinig relevantie voor andere bezoekers en hoeven dus niet geïndexeerd te worden. 

De juiste opbouw van je URL en de structuur van je website is een belangrijk onderdeel voor SEO. Als je al deze punten meeneemt, ben je weer een mooie stap dichter bij een SEO vriendelijke site. 

Andere stories

Googles Core Web Vitals

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.