Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

Voor de meeste mensen binnen het online vakgebied zal een 404 melding wel bekend in de oren klinken. Maar er zijn nog een paar belangrijke statuscodes. Wat betekenen deze statuscodes en hoe ga je er mee om? 

Een status code of HTTP-statuscode is een reactie van een server naar de browser. Je zoekt bijvoorbeeld met je chrome browser naar een pagina op een website, maar deze pagina is verwijderd of bestaat niet. Dan krijg je een statuscode 404, dit is de bekendste statuscode. Een status code bestaat altijd uit 3 getallen. Er zijn 5 verschillende klasses van de statuscode;

  1. status code begint met een 1: De server moet er even over nadenken. 
  2. status code begint met een 2: De server en de browser kunnen de juiste gegevens uitwisselen.
  3. status code begint met een 3: Er is een omleiding.
  4. status code begint met een 4: De gevraagde pagina is niet aanwezig.
  5. status code begint met een 5: Het verzoek is ok, maar er gaat iets mis aan de serverkant. 

Als je een uitgebreide analyse doet van een website en je werkt met een site crawl, dan kan je deze codes om de website te optimaliseren. Deze technical SEO skill is niet lastig en enorm waardevol bij grotere platformen. je minimaliseert het aantal fouten van de site, hiermee verbeter je de UX wat direct resulteert in SEO waarde. Alleen de status code geeft vaak niet genoeg informatie om direct actie te ondernemen, hiervoor moet je de site en de gevraagde pagina wel kennen/ begrijpen. Vaak gaat een SEO specialist als eerste aan de slag met de 4XX meldingen omdat zogenoemde “dode links” een killer zijn voor SEO.

Hieronder de status codes die het meest voor zullen komen;

HTTP status code 200

Dit is goed nieuws, een reguliere pagina zonder problemen zal de status code 200 teruggeven. Als SEO specialist hoef je hier dus geen actie op te ondernemen, tenzij je iets anders wilt met deze pagina natuurlijk!

HTTP status code 301

Deze code wil zeggen dat er een permanente omleiding is. Al het verkeer wordt doorgestuurd naar een andere URL. Met deze status code wordt ook de SEO waarde van de pagina overgedragen aan de nieuwe pagina. Bij het opzetten van een verbeterde variant van de pagina heeft deze redirect dus de voorkeur. 

HTTP status code 302

Met deze code kun je aangeven dat de omleiding tijdelijk is. Zoekmachines zullen deze omleiding dus ook als tijdelijk behandelen. Hiermee wordt waarschijnlijk de SEO waarde van de pagina ook niet meegegeven. Hier bestaat discussie over dus daarom gebruiken wij het woord waarschijnlijk

HTTP status code 404

Je kent het wel, een 404 melding. Deze status code geeft aan de da pagina die gevraagd wordt, niet door de server wordt gevonden en dus ook niet getoond kan worden. Wat moet je doen met 404 pagina’s? Deze oplossingen zijn heel divers. Vaak zal de gekozen oplossing een 301 zijn naar de nieuwe pagina., maar dit is zeker niet altijd de beste oplossing. Gebruikers raken ook in de war als je ze doorstuurt naar een pagina die afwijkt van hun zoekintentie. Soms is het beter om een geoptimaliseerde 404 pagina te laten zien.  

HTTP status code 410

Deze code geeft aan dat de pagina is verdwenen. Een 410 is meer permanent dan een 404. De pagina is niet langer beschikbaar op de server en er is geen doorstuuradres ingesteld. De 410 melding is een verbetering op de 404 omdat je hiermee kan aangeven dat de pagina bewust is verwijderd. De gebruiker zal gewoon de 404 melding zien die default is ingesteld. 

HTTP status code 500

Deze status code geeft een probleem met de server aan. Een 500 is een klassieke serverfout en heeft invloed op de toegang tot uw site. Dit zal tot gevolg hebben dat bezoekers de site in haar geheel niet kunnen benaderen. Snel uitzoeken waar dit probleem vandaan komt dus!

HTTP status code 503

Een andere variant van de 500 is een 503 statuscode als reactie van de server. Er wordt gevraagd om later terug te keren. Deze melding komt voor bij een overbelasting van de server. Deze melding heeft minder SEO gevolgen omdat de zoekmachines weten dat het probleem een tijdelijk aard heeft.

Het aanpassen van een statuscode gebeurt in het CMS. CMS staat voor Content Management Systeem. In veel gevallen zal dit WordPress of een soortgelijk systeem zijn. Voor WordPress zijn er verschillende plugins die het managen van de status code een heel stuk makkelijker maken.

Recente artikelen

UTM Tagging

Google Search Console koppelen met Data studio

URL structuur optimaliseren voor SEO

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.