Het stappenplan SEO analyse!

Hoe maak je een goede SEO analyse? Wordt je website op dit moment niet gevonden? Of ben je op zoek naar SEO verbeterpunten van je platform? Lees dan snel verder, want met deze basis kan je zelf prima een eerste analyse doen. Om deze analyse te doen het je toegang nodig tot de analytics van het domein dat je wilt analyseren en toegang tot de search console. Waar je de focus op legt in een analyse wordt natuurlijk bepaald door hetgeen je tegenkomt. Maar deze 5 basisstappen mag je in geen geval vergeten.

Default onderdelen van je SEO stappenplan

Bij een SEO (Search Engine Optimisation) advies kijk je aar de belangrijkste SEO onderdelen voor een website. In theorie verschillen deze onderdelen per klant of bedrijf. Met als doel; het via zoekmachines organisch (onbetaald) binnenhalen van potentiële bezoekers. 

Hierbij kijk je naar de content (zoekwoorden) op de website, maar ook naar links, metadata en eventuele technische punten. Verder kijk je naar het basis gebruik van de website. Tevens analyseer je de huidige bronnen van instroom. Als laatste kijk je naar de belangrijkste concurrenten binnen de gekozen zoekwoorden.

Disclaimer: Het gaat over keuzes maken. Je kijkt naar een website vanuit een online perspectief, maar het kan goed zijn dat het bedrijfsperspectief een ander belang heeft. 

Meta tag analyse

Met meta tags kan je Google en andere zoekmachines beter laten begrijpen wat er op een pagina gebeurd, daarnaast laat het de potentiële bezoekers weten welke informatie er te halen is. De belangrijkste Meta tags die je mee moet nemen in je analyse zijn:

  • HTML Title Tag: Deze tag is de eerste zin die Google toont in een zoekresultaat.
  • Meta Name Description: Hiermee omschrijf je in maximaal  2 a 3 zinnen wat er op de pagina te vinden is.
  • Alternative Text Alt Tag: De Alt tag geef je mee aan de een afbeelding en deze vertelt de zoekmachine waar de afbeelding over gaat. Deze tag wordt steeds belangrijker aangezien zoeken op afbeeldingen blijft groeien.
  • Header Tags: Met deze tag geef je structuur aan de opbouw van je pagina en deze verteld google hoe de verschillende alinea’s zich onderling verhouden. 

Voor deze analyse kan je gebruik maken van een google extensie. Deze kan je toevoegen aan je chrome browser. Deze extensie geeft direct inzicht in de belangrijkste meta data https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-meta-in-1-click/ Vervolgens kan je de pagina’s die je analyseert indelen in de volgende categorien zodat je een goed overzicht creeert;

  • Tag is aanwezig en heeft de juiste inhoud
  • Tag is wel aanwezig, maar heeft niet de juiste inhoud
  • Tag is niet aanwezig

Zoekwoorden analyse

Zoekwoorden zijn woorden of zinnen die “potentiële” klanten intypen in Google of een andere zoekmachine. In een zoekwoorden onderzoek wordt er in eerste instantie gekeken naar de ranking van de verschillende zoekwoorden van de website zelf. Hier volgt een content advies uit. 

Vervolgens kan je kijken naar de potentie van andere zoekwoorden die erop lijken of erbij horen, maar waar nog geen ranking op is. We kijken bij een zoekwoorden onderzoek naar de potentie in zoekvolume, maar ook naar de kans of ze passen binnen de content van de website. Om richting te geven aan de bevinding die je doet is het handig om deze op de volgende schematische manier in te delen;

domein opbouwen

Kanaal analyse (Google Analytics)

GA (Google Analytics) is een gratis software van Google waarmee je activiteiten kan meten op je website. Voor deze analyse kunnen we gebruik maken van het aquisition segement van GA.

GA analyse

Met Source/Medium inzichten kan je de herkomst van het verkeer zien. Hierin kan je dus ook meteen zien hoe groot het aandeel is van google/organic. In combinatie met de branded non-branded inzichten vertelt dit iets over de SEO performance van je website. 

Voor deze google analytics analyse ben je op zoek naar alle instroombronnen waar de website van afhankelijk is. Hoe meer diversiteit in bronnen met een aandeel in traffic boven de 5% hoe minder kwetsbaar de website is. Maar tegen welke benchmarks kan je deze cijferst dan afzetten als je nog nooit naar een website hebt gekeken? Tja dat is lastig want in alle eerlijkheid kunnen deze percentage enorm afwijken per branche. Maar om toch een beginnetje te geven zou je de onderstaande regel kunnen toepassen.

  • 30% google/organic bing/organic en yahoo/organic
  • 30% direct verkeer
  • 30% vergelijkingssites of referral verkeer
  • 10% sociale platformen zoals Facebook/ linkedIn en Instagram. 

Let op: verkeer kan per maand enorm verschillen, probeer te kijken naar een genormaliseerd beeld. Als er in maart een campagne heeft gedraaid kan je deze er beter uitfilteren.  

Branded non branded analyse

Je weet nu hoe groot de organische instroom is van de verschillende zoekmachines, maar hoe waardevol is deze instroom eigenlijk? De waarde van SEO traffic kan je bepalen door te kijken naar de verhouding tussen branded en non branded verkeer. Branded will zeggen dat er een zoekopdracht is geweest waar de merknaam in naar voren komt. Voorbeeld:

  • “jas kopen” = Non branded
  • “jas kopen Zalando” = Branded

In de Google search console kan je een uitdraai maken van de 1000 zoektermen die gebruikt zijn om jouw website te vinden met bijbehoren kliks. Deze kan je uitdraaien voor bijvoorbeeld de afgelopen 3 maanden. Al deze 1000 zoektermen moeten worden gecategoriseerd naar branded of non branded, dit is een behoorlijk klusje, maar met een beetje slimme filtering is dit binnen een haf uurtje wel gedaan. Deze 2 categorien kan je tegenover elkaar zetten, maar wanneer is het nou eigenlijk goed? In dit artikel vind je meer informatie over deze analyse

Storm digital heeft op hun website een benchmark gezet per branche, deze kan je gebruiken ter inspiratie. Bekijk hier de benchmark op storm digital.

Concurrentie analyse

In de laatste stap van een goede SEO analyse kijk je naar de concurrentie. Kijk af bij deze “online” concurrenten. Hoe hebben ze de structuur van de website gebouwd, hoeveel pagina’s hebben ze live. Hoe groot zijn de pagina’s. Op welke manier doen ze het, tekst, video, beeld. 

Het kan trouwens heel goed zijn dat de concurrenten in de markt niet de concurrenten zijn die je als bedrijf online tegenkomt. Een moor voorbeeld daarvan is Randstad Uitzendbureau. Er bestaan geen winkels van Indeed, maar voor de website van Randstad is Indeed haar grootste concurrent. 

Je kan voor de concurrentieanalyse gebruik maken van deze gratis online tool: https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/ Voer je eigen website in in deze tool en de tool laat meteen zien wie je online concurrenten zijn en op welke zoekwoorden jij op dit moment wordt gevonden. Vervolgens kan je dieper onderzoek uitvoeren door de concurrent in te voeren in de tool om zo een compleet overzicht van het online speelveld te krijgen. 

andere stories

Googles Core Web Vitals

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.