Google Search Console koppelen met Data studio

Als je bezig bent met een SEO analyse, site migratie of een audit wilt uitvoeren op basis van Google Search Console-gegevens, bent je mogelijk tegen een klein maar zeer frustrerend probleem aangelopen. Met Google search console kan je alleen de eerste 1000 URL’s bekijken en exporteren. Hierdoor zijn het dus de grotere pagina’s en bijbehorende zoekwoorden die zichtbaar zijn, maar de pagina’s die nog niet zo lang live staan, zijn niet terug te vinden in search console. Maar er is een manier om dit probleem te omzeilen via Google Data Studio.

Hoe koppel je Search Console data naar data studio?

Klinkt ingewikkeld, maar niets is minder waar. Voor alle analysetaken die je in de toekomst uitvoert, worden de gegevens automatisch bijgewerkt, dus na de eerste eerste stappen is het proces plug-and-play. Je creëert hierbij dus direct een live dashboard op je eigen Search Console data. Volg deze snelle en eenvoudige stappen;

  • Ga naar Google Data Studio https://datastudio.google.com/
  • Open een leeg rapport door op het plusje te klikken.
  • Search Console gegevens koppelen aan het rapport.
Search console toevoegen
  • Selecteer de juiste site als je verantwoordelijk bent voor meerdere sites.
  • Als je alle URL’s wilt analyseren, selecteer URL vertoningen.
  • Selecteer een property parameter web.
  • Klik op toevoegen en vervolgens toevoegen aan rapport.
  • De gegevens zijn gekoppeld, je kan nu een rapport maken.

Hoe maak je een rapport in Google Data Studio?

Na het koppelen van de gegevens heb je een leeg rapport, deze kan je nu naar eigen inzicht gaan opbouwen. We gaan er voor dit voorbeeld vanuit dat we een tabel maken waarin we alle URL’s tracken van je website.

  1. Via “een diagram toevoegen” kan je bijvoorbeeld een grafiek of tabel toevoegen. Kies hier in dit geval voor een tabel. 
  2. Selecteer een locatie op het lege rapport waar de grafiek of tabel kan worden ingevoegd.  
  3. Om de gegevens te voltooien is het de bedoeling dat je de juiste metrics toevoegt via de Diagram→ Tabel → gegevens in de rechter sidebar Dimensie en statistiek toevoegen
  4. Voor een lijst aan URL’s selecteer je bij dimensie landingspage of bestemmingspagina.
  5. Je kan het diagram verplaatsen en groter en kleiner maken zoals je dit kent uit bijvoorbeeld Google sheets.
  6. Middels het toevoegen van bedieningselementen kan je filters op je rapport aanbrengen. 
  7. Om het rapport te bekijken klik je op weergave middels de knop rechts boven.

Note: Wil je een rapport maken op basis van zoekopdrachten selecteer dan niet “Landingspage” maar “Query”.

Zoals je kan zien in dit rapport worden alle URL’s van de website meegenomen en heb je dus veel meer regels dan de 1000 die je kent uit de Search Console, makkelijk toch? 

Wat is Google Data Studio?

Google data studio is een gratis tool van Google waarmee gebruikers aangepaste rapporten kunnen maken met gegevens van Google producten en externe bronnen. Voorbeelden van deze google producten zijn: Analytics, AdWords, Search Console, Sheets, YouTube, etc. Het belangrijkste voordeel van data studio is dat de gegevens automatisch worden bijgewerkt, zodat je het rapport maar één keer hoeft op te bouwen. Wanneer je hetzelfde rapport opnieuw opent, worden de gegevens automatisch bijgewerkt op basis van het gegevensbereik dat u selecteert of dat default geselecteerd staat. 

Recente artikelen

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

URL structuur optimaliseren voor SEO

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.