Fraude met Google advertenties

Of je nu zelf een webshop hebt of online marketeer bent bij een grote multinational maakt niet uit, iedereen die gebruik maakt van Google advertenties kan te maken krijgen met een vorm van fraude. Maar hoe ga je hiermee om? Op welke manier weet je dat er fraude wordt gepleegd? Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van dit soort vervelende fraude? In dit artikel proberen we iets meer uitleg te geven over dit probleem, zodat je het wellicht zelfstandig kan oplossen. 

Voorbeelden van Fraude met Google advertenties

Clickfraude op Google advertenties komt er op neer dat concurrenten op verschillende manieren klikken op jouw advertenties zodat je snel door je (dag)budget heen bent en de concurrent bovenaan staat. Er zijn verschillende manieren waarom dit gebeurd;

  1. klikken door een zogenaamde click farm
  2. Geautomatiseerde klikken door een click bot
  3. De concurrent klikt zelf elke keer op jouw advertentie

Er bestaat ook nog een fraude waarin adverteerders klikken op hun eigen banners om op deze manier inkomsten te genereren, maar deze beschrijven we verder niet in dit artikel.

Klikken door een zogenaamde click farm

Alleen al het woord click farm (klikboerderij) kan mensen in verwarring brengen. Wat is dit? bestaat dit echt? De definitie zou kunnen zijn: 

Een operatie waarbij individuen op frauduleuze wijze interactie hebben met een website om de status van de website, het product of de dienst van een klant kunstmatig te verbeteren of anderen mensen tot last te zijn. 

Dit betekent in feite dat er ergens in de wereld mensen zijn die tegen betaling;

  • Op allerlei advertenties aan het klikken zijn 
  • Vriendschap verzoeken aan het versturen zijn
  • Berichten of pagina’s aan het liken
  • Reviews achterlaten
  • Op display uitingen klikken
  • etc

Voor veel mensen klinken click farms erg mysterieus in wat ze zijn en hoe ze werken. Maar in werkelijkheid zijn click farms vaak erg low-tech en basic. Ze kunnen vele soorten en maten aannemen, van een eenvoudige installatie door één persoon tot een enorm magazijn vol duizenden telefoons, computers en laptops. Google herkent activiteiten van deze click farms vrij snel en zal hier zelf actie op ondernemen.

Geautomatiseerde klikken door een click bot

Er bestaat software die ervoor zorgt dat er automatisch en veel op je Google advertentie wordt geklikt. Toch hoef je je hier niet echt zorgen om te maken. Google herkent vrij snel dat deze klikken niet worden gedaan door een persoon en zal eventueel verbrand budget dus direct weer beschikbaar maken.

Google Fraude

De concurrent klikt zelf elke keer op jouw advertentie

De vraag bij deze vorm van fraude is vooral, hoe vaak komt dit voor en wat is het effect van deze actie? Het is een erg bewerkelijke manier van fraude en klikken op een advertentie kost relatief veel tijd. Stel een klik kost 0,25 cent, dan moet je een behoorlijk aantal keer klikken om echte schade toe te brengen. Als er erg vaak vanaf hetzelfde adres op een advertentie wordt geklikt kan Google dit zien als fraude en zullen de ongeldige klikken worden teruggestort in je advertentie account. Maar in de praktijk is het helaas zo dat je wel heel vaak moet klikken wil Google dit opmerken. 

Google heeft helaas geen oplossing voor deze vorm omdat de klik wordt gedaan door een mens en overkomt als normaal klikgedrag op een advertentie. En ook potentiële klanten zullen meerder keren klikken op je advertentie totdat ze daadwerkelijk overgaan tot koop of contact. Toch is er een mogelijkheid om jezelf te beschermen tegen deze vorm van fraude. Er bestaat software (https://www.ooseoo.com/klikfraude-protectie/) waarmee je frauduleuse activiteiten kan identificeren en bestrijden. Zo is het mogelijk om IP adressen of apparaten uit te sluiten die te veel klikken genereren. Deze software heeft een kostenstructuur obv het adwords budget, maar als mkb’er ben je voor een paar tientjes per jaar klaar.   

Op welke manier kan je zien dat je slachtoffer bent van click fraude?

In eerste instantie stuur je natuurlijk je advertentiecampagnes op performance. Stel je dagbudget is 100,- maar je ziet totaal geen effect in de gewenste conversies, zet je campagnes dan tijdelijk stil totdat je weet wat er aan de hand is. In google analytics kan zien waar je kliks vandaan komen. Ervan uitgaande dat je bezoekers verwacht uit Nederland kan je de volgende check uitvoeren;

→ Open Google Analytics

→ Navigeer naar Acquisitie

→ All traffic

→ Navigeer naar bron/ medium

→ Klik in de weergegeven tabel op google/ cpc

→ Open middels secundaire dimensie  “land”

Stel je targetting van Google advertenties staat op de regio Groningen dan verwacht je hier dus alleen NL. Het goede nieuws is wel dat je vaak zal zien dat Google deze ongeldige activiteiten uit het buitenland zelf ook signaleert. 

Verder is het dus slim om de performance van je campagnes scherp in de gaten te houden. Hierbij stuur je dus niet alleen op een lage cpc, maar kijk je ook naar de cpa. Schiet je cpa omhoog dan zou dit te maken kunnen hebben met fraude. Berichten over fraude in Google Ads zorgen vaak voor veel onrust, maar eigenlijk hoef je je geen zorgen te maken als je goed stuurt op de resultaten van de campagne. Stel: je cpa voor het invullen van een contactformulier is 15,- en dit levert je voldoende werk en marge op, waarom zou je je dan zorgen maken of verder willen optimaliseren. natuurlijk moet je er het maximale uithalen, maar het gaat natuurlijk ook om de investering in tijd. 

Ongeldige klikken

Dit zijn dus de klikken waarvan Google zelf zegt dat deze onrechtmatig zijn.  Google zal je account zoveel als mogelijk beschermen tegen fraude, ze zijn hier best goed in dus je kan met een gerust hart aan de slag met Google ads. Google kijkt naar het normale gedrag binnen je google account en zal te grote afwijking signaleren en oppakken. Google zegt er zelf het volgende over: 

Klikken op advertenties die Google als onrechtmatig beschouwt, zoals onbedoelde klikken of klikken als gevolg van schadelijke software. Als we ongeldige klikken aantreffen die niet automatisch zijn gedetecteerd, ontvangt u voor deze klikken mogelijk een tegoed. Deze tegoeden worden correcties wegens ‘ongeldige activiteit’ genoemd. bron: https://support.google.com/google-ads/answer/42995?hl=nl

Google zal deze ongeldige klikken ook niet meenemen in haar adwords rapporten. Deze klikken hebben dus niet altijd effect op je Google Adwords budget, maar worden in Google analytics helaas niet gecorrigeerd. Je moet dus wel opletten dat deze klikken geen vertekend beeld geeft van je overall website performance. 

Als je zelf het idee hebt dat je slachtoffer bent van click fraude meld dit dan altijd direct bij Google

Andere stories

Googles Core Web Vitals

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.