branded versus non branded keywords

Je kijkt in Google analytics en ziet 60% van al je traffic komt uit google/ organic. Zo die SEO strategie pakt goed uit! Maar is dat wel zo? Bij een goede SEO analyse wordt ook gekeken naar de verhouding binnen de organische instroom tussen branded en non-branded keywords. Deze methode is ook prima te gebruiken voor Youtube.

Wat zijn branded keywords?

Dit zijn de keywords of een combinatie van keywords waarin de merknaam naar voren komt. Een voorbeeld van een branded zoekopdracht is “tv kopen coolblue” Maar branded keywords moet je wel iets breder interpreteren dan alleen je merknaam. Zoektermen die een misspelling zijn van de bandnaam tellen ook mee. Daarnaast moet je ook denken aan termen die alleen bij je eigen merk horen. Een voorbeeld hiervan in de auto industrie: Branded “volkswagen” maar ook branded “polo” Een laatste toevoeging aan branded keywords zijn de medewerkers. Voorbeeld: “naam directeur” is ook een branded search term.

Wat zijn non-branded keywords?

Dit zijn de generieke zoektermen die gebruikt worden in jouw productcategorie, maar waar je merknaam niet in naar voren komt. Een voorbeeld van een non-branded zoekopdracht is “tv kopen” 

Wat is de juiste verhouding in branded en non branded keywords?

Wat is de juiste verhouding tussen branded en non branded keywords? Is hier een juiste verhouding voor? Een gezonde verhouding tussen branded en non branded keywords is afhankelijk van veel factoren. Hierbij kan je denken aan:

  • Omvang van het bedrijf
  • Omvang van het merk
  • Soort bedrijf (traditioneel of e-commerce)
  • Resources op online
  • Leeftijd en omvang van het platform

18% van alle searches in google zijn branded zoekopdrachten en bevatten dus een merknaam. 82% van alle zoekopdrachten zijn dus non-branded, hier zit dus de grootste potentie! Bij grote merken kan de balans doorslaan naar 90-10 (90% branded), dan is er te weinig in de content van de website geïnvesteerd. Het lijkt dan alsof je een gezonde organische instroom hebt, maar je eigenlijk zorgt je merk voor deze instroom. Bij kleinere platformen van minder bekende merken kan de verhouding zo maar 180 graden anders zijn. 

Op welke manier kan ik dit op de juiste manier analyseren?

De makkelijkste manier om de verhouding tussen branded en non-branded keywords te berekenen is via de Google Search Console. Je kan een export maken van een bepaald tijdvak, wij adviseren om minimaal 3 maanden te pakken voor een goed beeld. Search Console geeft de mogelijkheid om de top-1000 zoekopdrachten te exporteren. Als je alle zoekopdrachten wilt analyseren kan je dat doen via een koppeling met data studio. Hier vind je de verdere uitleg over dit proces.

Als je alle data in een sheet hebt gezet, zal je toch echt handmatig de keywords moeten gaan verdelen. Maar met een paar handige filters ben je een half uurtje kwijt met deze klus. Vervolgens kan je de 2 categorieën door elkaar delen om de verdeling te berekenen.

Wat is belangrijker branded of non-branded?

Het gaat om de optelsom van branded en non branded zoektermen, de branded termen zijn vaak makkelijker scoren als je al bij een groot bedrijf zit. Toch zijn de non branded keywords de “lifeline” van je organische instroom. Deze zijn niet gevoelig voor het sentiment rondom je merk of platform. Non branded keywords zijn ook duurzaam, eenmaal in de top-10 resultaten is het goed te doen om deze met de juiste doorontwikkeling vast te houden. Een eerste vraag zou kunnen zijn; zitten we al op de 50%? Non branded keywords hebben de meeste potentie tot groei en zijn dus belangrijker in je SEO strategie. 

Welke benchmark kan/ mag je gebruiken?

18% van alle zoekopdrachten in Google zijn branded, maar per industrie en per omvang van je merk zijn de verschillen groot. In één keer de stap maken naar 82% non-branded instroom is voor veel bedrijven te hoog gegrepen. De benchmark die wij gebruiken heeft te maken met de omvang van je merknaam. Deze benchmark is geen absolute waarheid, maar zou je kunnen gebruiken als richtlijn. 

Groot merk
(voorbeelden: Albert Heijn, 
Randstad, KLM, Rabobank)
Kleiner merk
(voorbeelden: Regionaal grote bedrijven
 zonder landelijke spreiding)
Kleine ondernemer
60% non-branded – 40% branded 75% non-branded – 25% branded meer dan 90% non branded

Recente artikelen

Googles Core Web Vitals

Welke status codes zijn er en wat kan je er mee?

UTM Tagging

Privacy Voorkeuren en Consent
Wanneer u onze website bezoekt, kan deze informatie via uw browser opslaan van specifieke services, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze website en de diensten die we aanbieden. Op dit moment maken wij alleen nog maar gebruik van de analytische en functionele cookies.